Barneoppdragelse?!
Tekst til Hverdagsliv spalten i TA den 29.08.15
av Anniken Aaltvedt
Barneoppdragelse?!
“ Oppdra barna slik at andre liker dem, vi liker jo alle våres egne …. unger selv”.
sitat fra en mormor
Ja, hva er oppdragelse?
Oppdragelse som begrep er de fleste kjent med, eller i hvert fall har meninger om. Allikevel vil jeg bare si noe om hva man legger i det. Ofte blir det innsnevret til stort sett bare å gjelde holdnings- og karakterdannelsen, dvs. hvordan man påvirker barna i forhold til holdninger, normer og verdier, som utvilsomt er den mest sentrale siden ved oppdragelsen. Det kan imidlertid utvides til å omfatte alle sider ved barnets personlighet og atferd, slik at man kan f. eks. snakke om så vel den intellektuelle og emosjonelle oppdragelse som den sosiale, moralske, estetiske og religiøse oppdragelse.
Barn er avhengige av foreldrene, og foreldrene har hovedansvaret for barna sine og for barneoppdragelsen. Synet på barneoppdragelse har endrer seg med tiden.
Fordi barna lærer og erfarer mye utenfor hjemmet, vil de også bli preget av samfunnet og miljøet de lever i. Ingen foreldre har full kontroll med hvordan barna utvikler seg, og ingen barn blir kopier av sine foreldre. Foreldre ønsker likevel vanligvis å være gode rollemodeller, og å vise barna sine hvordan man bør oppføre seg og reagere i ulike situasjoner.
Mange foreldre synes av og til at barneoppdragelse kan være vanskelig. Man kan da for eksempel søke råd hos noen som kan mye om dette, lese bøker om emnet eller finne informasjon på Internett. Det er også viktig å være mottagelig for tilbakemeldinger på barnets fungering. Videre handler det om hvordan man som foreldre tar imot råd og gransker seg selv om hvordan man kan endre egen praksis for å hjelpe barna ved behov. Å oppdra barn er ikke bestandig like enkelt.
Her er 12 positive foreldreråd:
- Gi barnet mye ros, også for dagligdagse ting. Gi alltid minst fem ganger så mange positive som korrigerende tilbakemeldinger.
- Gi korrigerende tilbakemeldinger rettet mot den negative atferden, ikke mot barnet. Gi konsekvenser på en rolig, kontrollert måte.
- Behold roen når barnet gjør uønskede handlinger for å få oppmerksomhet. I mange tilfeller er ingen reaksjon den beste reaksjon.
- Sett av nok tid til dagligdagse gjøremål sammen med barnet.
- Følg opp beskjeder og regler konsekvent, ikke gi etter for å unngå bråk. Vær tydelig.
- Innfør gode rutiner. Det forebygger problemer.
- Ansvarlig gjør barnet ditt. La barnet få ansvar for enkle oppgaver.
- Prøv alltid å avslutte dagen på en hyggelig måte.
- Stimuler barnet til læring. Barn lærer hele tida, og gjennom stimulering kan du påvirke hva og hvor mye barnet lærer.
- Lek og le med barnet ditt, men le aldri av barnet.
- Gi barnet gode forklaringer.
- Vær et forbilde. Barn gjør som du gjør, og ikke som du sier.
Regler:
Ha få regler.
Forklar dem slik at barna skjønner dem.
Ha en plan for håndtering av regelbrudd.
Hvis barna bryter reglene:
Snakk rolig med respekt.
Vær kortfattet og klar.
Anerkjenn samarbeid hos barnet.
Vent til barnet roer seg.
Belønn ærlighet hvis de snakker sant. Du vil jo at barna skal komme til deg hvis de har gjort noe galt.
Samarbeid og snakk sammen som foreldre/foresatte, svært viktig med samkjøring.
Kilde: Foreldrelappen
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!