Barna er i behov av ros, men med riktig fokus!
Barna er i behov av ros, men med riktig fokus!
«Det som er viktig for selvfølelsen er at barnet føler at det har en verdi».
Dora Thorhallsdottir
Det å rose barna for innsats i motsetning til å rose for prestasjonene, kan ha enorm stor betydning for barna. Viktigheten av å bli bevisst på hvordan man roser, er der for å oppnå det man faktisk vil med rosen. Feil skryt kan faktisk virke mot sin hensikt, redusere motivasjon og senke barns IQ. Den gode nyheten fra forskerne er at premien for å rose riktig er mer motiverte, dyktigere barn som også er mindre redde for å feile. Dette viser blant annet forskningen til psykologiprofessor Carol Dweck som gjennom 30 år har gjort forsøk med å utsette barn og unge for ulik typer ros, og så teste resultatene i etterkant.
Feil ros kan være demotiverende. Som voksen gjelder det å skifte fokus over mot det barna selv kan kontrollere, nemlig innsats og trening i større grad enn prestasjoner.
Det som ligger i ryggmargen vår er rose barna for hvor flinke de har vært, og at man eksempelvis roser dem for hva de er flinke til. Om dette blir hovedmåten å rose på, kan virkningen bli mot sin hensikt. Det kan resultere i mindre innsats og troen på egne evner.
Mange kan oppleve det som mer krevende å rose for innsatsen, men med bevissthet kan vi endre stilen som foreldre.
Forskningen til Dweck lar seg overføre til norske forhold mener Siv Gjesdal som har tatt en doktorgrad i idrettspsykologi ved Forskningssenter for barne— og ungdomsidrett ved Norges idrettshøgskole. Hun har selv også erfaring som trener og fokuserer på innsats og trening fremfor prestasjoner. Ved å fokusere mener hun det etterhvert blir automatisert å gi riktige tilbakemeldinger.
Videre anbefales det å holde tilbake sin beundring og stolthet overfor barnets intelligens eller personlige egenskaper.
Det kommer frem at så mye som 80 prosent av foreldrene roser på feil måte. Det er viktig med riktig skryt, så her kommer noen forslag til måter man kan få innblikk i hvordan ha riktig fokus.
- Ikke si «du er god» eller «så smart du er.»
- Skryt så mye du har lyst til av det barnet oppnår gjennom øvelse, utholdenhet og gode strategier. Spør om arbeidet på en måte som viser at du beundrer og setter pris på deres innsats og valgene de har gjort. Gå inn i detaljene.
- For eksempel: «Nå jobbet du virkelig lenge og hardt med leksene. Spesielt var det bra at du konsentrerte deg så lenge og gjorde deg helt ferdig.»»
- Eller: «Det bildet har så mange fine farger. Fortell meg om dem.»
- Eller: «Jeg merker at du la mye følelser inn i det pianostykket. Hva kjenner du når du spiller det?».
Dette kan du si hvis barnet jobbet hardt og likevel ikke fikk en bra karakter eller en bra tid:
- «Jeg liker innsatsen du la ned i dette, men la oss jobbe sammen litt mer og finne ut hva det er du ikke forstår ennå.»
- Eller: «Alle lærer på forskjellige måter. La oss fortsette å prøve å finne en måte som passer for deg.» Pass også på hvordan du snakker om andre.
- Sier du «hun er det fødte geni» eller «han er en evig taper», forstår barnet at du egentlig tror mennesker ikke kan forbedre seg.
- Kilde: Mindset av Carol Dweck.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!