August måned – starten på noe nytt for mange

August måned – starten på noe nytt for mange

”Mennesket kommer som en nybegynner til enhver ny livsalder”.

                                                                                                                                                              Nicholas Chamfort

Oppstarten etter ferien kan være spennende for både store og små. Noen går tilbake til det som er kjent, mens andre får store endringer i livet. Uansett kan det ha stor betydning for veien videre hvordan vi møter hverandre, enten det er i barnehagen, på skolen eller på jobb.

Det er viktig å være obs på viktigheten av å bli sett, lagt merke til og bli gitt oppmerksomhet i en ny situasjon. Vi påvirker hverandre, og voksne har selvfølgelig ansvaret i møte med barn og unge. Før man er blitt kjent og kommer inn i hverdagens rutiner og rytme er det viktig å være obs på hva hver enkelt er i behov av for å oppleve trygghet. Hvordan vi tar oss tid til å møte andre som voksen ansatt i møte med barn eller kollega har enorm stor innvirkning. Vi påvirker hverandre helt fysisk i nervesystemet på godt og vondt, noe som skjer helt spontant. Det skjer både ved å observere situasjoner og det å være del av situasjoner. Vi kan oppleve å reagere i hele kroppen vår uten å forstå helt hvor det kommer fra. Det kan oppleves som uro, frykt og/eller glede og ro. Det kan være stemninger eller konkrete hendelser som aktiverer oss alle om vi er store eller små. Det er viktig å være klar over hvordan vi påvirker hverandre med måten vi er på. I forhold til relasjonen som forventes å bli tryggere og tryggere er det de voksne som har ansvaret for å legge til rette for og være oppmerksomme på barn og unges behov. Det er vel dokumentert hvor viktig det er for barns læring, lærelyst og læringsprosess, at de har en god relasjon til voksene i barnehagen og på skolen. Det er viktig at de voksne legger merke til om det er noen av barna som er mer spente, urolige, forsiktige, stille enn andre og følger det opp. Barna er forskjellig og er i behov av ulik oppfølging for å få den tryggheten man trenger for å kunne bygge gode relasjoner med voksne og jevnaldrende i gitt miljø. Om man er for spent, urolig eller redd er det ofte vanskelig å fokusere og få med seg eksempelvis beskjeder som blir gitt. Det er viktig å tenke over når man har barn som er i nye situasjoner, ha takhøyde for at ikke alt av beskjeder fester seg i første runde…

Som foresatte er det viktig at vi spør barna våre og observerer hvordan de har det, ta på alvor det de formidler. Det er viktig å ta følelsene på alvor, hjelpe til med å forstå at det ukjente kan være litt skrekkblandet fryd. Jo mer støtte man får, og hjelp til å regulere følelsene, jo større er sannsynligheten for at barna forstår at det er en overgang. De trenger voksne som forsøker å forstå, samtidig som man støtter og oppmuntrer.

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.