Likeverd
Likeverd
”Ikke alle menneskers liv er hva de gjør det til. Noen menneskers liv er hva andre mennesker gjør det til”. Alice Walker
Mange personer i norges land har jobber som direkte påvirker livet til barn og deres familier. Uansett når man er i kontakt med andre kan det være med å påvirke alle veier. Det er noe man skal ha respekt for og være ydmyk for i møte med mennesker rundt seg.
Det å bli snakket med oppleves mer respektfullt og likeverdig, enn å bli snakket til. Det er noe som gjelder store og små, om man er privat eller i en profesjonell hjelperelasjon. Likeverd kan tenkes på som selve grunnlaget for vekst og utvikling, og videre til å handle om en gjensidighet i kontakten mellom mennesker. Likeverd handler ikke om å føye andre, det handler om å respektere og forstå hvor den andre er.
Jesper Juul en dansk familieterapeut og forfatter, uttaler at mange av våre holdninger til barn kan sendes på museum. Jeg har lyst til å utvide det til å handle om menneskemøter profesjonelt også. Det er endel holdninger hos profesjonelle også som svekker en god relasjon isteden for å skape trygghet og likeverd. I noen arbeidskulturer kan man oppleve at de snakker om de og oss, da er likeverden svekket og det kan oppleves som krenkende. Vi må i fellesskap ha interesse for å finne ut av hvor det er vanskeligheter, og derfra bli enige om hvor veien går videre. Åpenhet, ærlighet, respektfullhet, ydmykhet, tydelighet skaper likeverd. Det er bedre å være undrende og spørre, enn å være påståelig og bastant. Det gjelder i møte med barn, unge og voksne.
Vi må i samsvar med Jesper Juul behandle barn med likeverd, som ordentlige mennesker. Videre trekker han frem to aspekter for likeverdighet som relasjonell kvalitet:
- Samme respekt for begge parters verdighet og personlige integritet, uansett alder.
- At barnets spontane livsytringer, meninger, behov og ønsker tillegges samme verdi for relasjonen som den voksnes.
Dette er en kvalitet som er nødvendig at manifesteres hos de voksne for å få til ønskelige fruktbare relasjoner til barn og unge både personlig og profesjonelt. Videre uttrykker han at det er ingen profesjonell tvil om at barn har behov for voksent lederskap for å kunne utvikle seg sunt eller komme ut av selvdestruktiv adferd. Barn er i behov av foreldre som skaper trygghet og hjelper dem å regulere seg når det blir vanskelig og/eller frustrerende. Men dette trengs også i profesjonelle møter. Likeverdigheten stiller ikke spørsmålstegn ved dette, men påpeker en bestemt kvalitet i lederskapet. Noe som igjen jeg tenker er kvaliteter som forventes av profesjonelle i møte med familier og barn som er i behov av bistand. Tydelighet rundt ulike situasjoner/hendelser skaper trygghet, som igjen gjør at man får tillit til å fortelle, som igjen resulterer i riktigere hjelp til de det gjelder. Jeg mener jo tryggere man er i seg selv som hjelper for de man skal hjelpe, jo mer likeverd klarer man å vise i praksis. Likeverdighet må vises i praksis, i møte med mennesker rundt oss. Vi kan være med å gjøre en forskjell for andre uten å vite det til og med, ved å være med å skape likeverd!
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!