Lek mer

Tekst til Hverdagsliv spalten i TA den 09.05.15

av Anniken Aaltvedt

Lek mer…

“Jeg skulle ønske dagens barn lekte mer enn de gjør. For den som leker som liten får en rikdom inni seg som man kan øse av hele livet. Man bygger opp en varm, hyggelig verden inni seg. En verden som gir styrke om livet blir vanskelig. Et sted man kan fly til i motgang og sorg”.                                                                       

Astrid Lindgren

Ja, hva mener vi egentlig om lek? Hvor mye leker vi selv? Hvor mye oppfordrer vi barn til lek? Hvor viktig vet vi at leken er? LEK VEIEN TIL ENDRING – hos både barn og voksne.

Det kan virke som at vi får et samfunn hvor leken reduseres og alvoret øker. Det er mindre gym, musikk, dans, drama og kunst på skolene. Det å uttrykke seg kreativt reduseres i skolen og på fritiden. Det blir tidligere alvor i idretten også, og det handler om å prestere overalt. Hvor er det man kan bare få være og ha det gøy? Ja, hva skjer når vi leker da? Jo når vi leker, skrur vi av den delen av hjernen som evaluerer oss selv og andre. Det handler om grunnleggende følelsesmessige motivasjonssystemer, og det å ”fyre” opp glede. Og ikke minst det som stimulerer til å utforske sosiale relasjoner, regler og sammenhenger, noe som er en grunnleggende kilde til opplevelse av det å ha det fint og føle seg tilpass både fysisk og mentalt. Forskere påpeker at det å ”fyre” på det lekende systemet ikke er ”tidtrøyte” eller ”unødvendig moro”, men et grunnleggende system som må aktiveres for å få opplevelse av tilhørighet. Videre forteller det oss om hvor viktig lek eller lekenhet er for barns utvikling av hjernen, og avgjørende for voksnes mulighet til endring.

Og hva er lek? Lek – slik som en som heter Stuart Brown betegner det, handler leken om en aktivitet som er formålsløs og gjør at man glemmer tid og sted. Det er også selv motiverende og gir deg lyst til å gjøre det igjen. Det vil variere fra person til person utfra egne erfaringer og historie hvilke aktiviteter som gir denne effekten. Det kan være å lese en bok, se en film, spille fotball, spille kort, sang, dans, mimelek, ringleker, tegne, male og annet. Hva som helst som skaper den lekne tilstanden hos hvert enkelt barn eller voksen. Vi vet også at mestring i lek gjør at barnet blir tryggere i møte med motgang senere. Det er en viktig kilde til å bearbeide inntrykk og opplevelser, og man opplever barn som leker det vi voksne gjør eller det de selv har opplevd. For eksempel et barn som har vært hos legen, leker gjerne doktor dagen etter. Også hendelser som det egentlig er litt vanskelig å fordøye, som for eksempel sykdom og død, er temaer som kan lekes for å bearbeide. Mye læring skjer gjennom lek, både når det gjelder språk, motorikk, sosial kompetanse osv. Barn lærer mye av hverandre og voksne i lek, og selv de som ikke har lært den sosiale leken helt ennå, har glede av å være med. Barn observerer mye, så de største barna og de voksne blir gjerne gode rollemodeller for de mindre barna.

Dette underbygges av mange anerkjente forskere på verdensbasis. Så derfor en oppfordring til både barn, unge og eldre – lek og nyt tilværelsen her og nå…

God helg!

 

 

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.