Barn får ikke ha vonde hemmeligheter

Barna får ikke ha vonde hemligheter

I tirsdagens TA er det en reportasje fra Maribakkane barnehage, avdeling Triangelen skrevet av Ellen Esborg. Det er så bra å lese om denne åpenheten rundt et tema som er blitt så tabusiert i dagens samfunn. Håper denne reportasjen har inspirert andre barnehager til å følge på.

For at barn skal lære seg å sette grenser for egen kropp, og ikke være med på noe de ikke selv vil er informasjon og kunnskap eneste utvei. Kunnskap er forebyggende for å unngå krenkende opplevelser og overgrep fra jevnaldrende, voksne kjente og/eller fremmede. Barn vil tørre å si ifra, og dele de vonde hemmelighetene om de har kunnskap om hva som er rett og galt.

Det varierer mye hvor opplyste barn er om egen kropp, hvordan man lager barn osv. Jeg tror det er mange foreldre som vegrer seg for å snakke med barna om ulike temaer rundt kropp og seksualitet. Det kan handle om en frykt for å bli mistenkt for noe, om barna forteller om hva som er snakket om. Videre kan det handle om at man som foreldre ikke er opplyst om hva som er normalitet rundt barnas interesse for egen kropp. Mange foreldre selv har kanskje et noe anspent forhold til kropp, som gjør det vanskelig å snakke med barna om det på en naturlig måte. Da finnes det gode bøker som man kan bruke som utgangspunkt for slike samtaler. Eksempelvis de bøkene som kom frem i tirsdagens TA, ”Jeg er meg! Min meg! av Eli Rygg og Margrete Wiede Aasland, ”Kroppen” av Trond Viggo Torgersen, ”Det er min kropp av Lory Freeman.

Det er slik at barn er nysgjerrige på tissene sine, de sjekker ut. Oppdager vi foreldre det, kan vi bli forlegne og snu oss vekk. Hva lærer det barna? Om ikke vi voksne kan snakke om det med kropp på en selvfølgelig barnlig, nysgjerrig og direkte måte. Hvordan skal vi da utruste dem til å bli trygge på seg selv og egne grenser.

I følge Margrete Wiede Aasland – spesialist i sexologisk rådgivning, er det vist seg at barn med god informasjon tidlig, sier ifra om overgrep og viser mindre interesse for porno og annet. Det er barn som blir trygge, får et mer avklart forhold til seg selv og andre. For å få til dette er det viktig at foreldre tar ansvar og prater om det selv med barna, men ikke minst støtter opp om opplegg som blir introdusert i barnehagene og på skolen. Barn blir ikke seksuelt aktive av å få kunnskap. Barn er barn og har ikke det forholdet til begreper som voksne legger i det. Etterhvert som barna vokser opp og kropp og seksualitet sammen med hormoner vekker ulike lyster, er det viktig at ikke pornoindustrien blir der hvor ungdommene lærer om seksualitet og kropp. Familieterapeut Thomas Winther sier at barn som tidlig lærer om seksualitet debuterer tryggere og senere.

Det med kunnskap handler ikke bare om å skåne barna fra å bli utsatt for noe, men også å lære dem om andres og egne grenser. Man må ikke glemme at de som utsetter barn eller jevnaldrende for krenkende hendelser og overgrep har selv vært barn. Så kunnskap kan også hindre det å utvikle potensielle overgripere.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.